Zpět

Krizoví manažeři radí firmám nečekat, že bude líp, pro přežití krize je potřeba udělat radikální změny

Situace je vážná nejen ve zdravotnictví, ale i v podnikání! Některé firmy už dopady koronakrize nezvládají. Proto se zkušení krizoví manažeři z České asociace interim managementu v čele s Petrem Karáskem, který vedl mimo jiné záchranu TATRY, rozhodli připravit další aktuální sadu upozornění a doporučení pro firmy, která jim pomohou přežít krizi. Součástí je také jednoduchý „kondiční“ test, kterým si firmy mohou snadno a rychle zjistit závažnost svého stavu.

Publikováno: 21.10.2020
Rubrika:

„Firmy se všemožně snažily ustát těžkosti způsobené dopady koronavirové pandemie, nastává ale doba, kterou nemusejí přežít. Už nelze spoléhat na to, že „bude líp“. Je potřeba zasáhnout a obrátit negativní vývoj. Krizoví manažeři z CAIM mají zkušenosti z mnoha stovek různých podnikových krizí, které „vlastníma“ rukama pomáhali vyřešit,“ uvedl Ján Dolejš, předseda České asociace interim managementu (CAIM).

Naprostá většina těchto zkušeností je použitelná i v dnešní situaci, a to nejen pro podniky, jejich majitele a managementy, ale z metod praktického krizového řízení mohou (a měly by!) čerpat i vládní orgány, krizové štáby různých úrovní, či je mohou využít i různé oborové a profesní asociace. Manažeři z CAIM vytvořili na základě svých zkušeností soubor hlavních upozornění a doporučení přehledně v bodech. Přidali i řadu praktických rad pro jednotlivé oblasti firemních činností od finančních, výrobních, obchodních až po personalistiku a komunikaci. Sestavili zároveň především pro střední a menší podniky jednoduchý test, kterým si sami majitelé či manažeři mohou rychle zjistit, v jaké kondici se nachází a zda potřebují pomoc zvenčí.

„Krize nejsou ničím neznámým ani výjimečným. Koronakrize je však mimořádná hlavně tím, že zasáhla a ještě zasáhne velkou část ekonomiky. Které firmy přežijí, nezáleží až tolik na tom, jak jsou velké a silné, ale jak se dokáží pružně přizpůsobit novým podmínkám. Běžné nástroje a postupy totiž nezabírají,“ vysvětlil Petr Karásek, viceprezident CAIM a zkušený krizový manažer, který vedl krizovou záchranu automobilky Tatra a dalších strojírenských firem.

Většina českých podnikatelů a manažerů se snaží usilovně bojovat o přežití svých firem, jsou ale v situaci, kterou nikdy nezažily. Někdy je lepší obrátit se na odborníka, některé úkony však mohou zvládnout podnikatelé a manažeři sami, pokud se rychle naučí a aplikují důležité principy krizového řízení. Nejdůležitější je nečekat, je potřeba jednat a třeba i zcela změnit dosavadní strategii.

„I v krizích je vhodné používat osvědčené postupy, protože metoda „pokus-omyl“ by mohla mít fatální následky. Základem je přizpůsobit řízení firmy novým podmínkám a stanovit si priority. Důležitá je také jasná a včasná komunikace se zaměstnanci a obchodními partnery, i když se nám plány, závazky, termíny atd. plnit nedaří,“ doplnila Jana Dronská, specialista na komunikaci, členka výboru CAIM.

Dokument „CAIM PRO FIRMY: JAK PŘEŽÍT KRIZI“ má jen 6 stran, vč. „kondičního“ testu, a je volně přístupný na stránkách České asociace interim managementu: www.caim.cz.