Zpět

Stavebnictví se stále daří růst, bytová výstavba v Praze ale dál zaostává za poptávkou

České stavebnictví najelo na pozitivní vlnu a roste každým měsícem. Poslední aktuální údaj Českého statistického úřadu (ČSÚ) uvádí, že stavební produkce v květnu reálně meziročně vzrostla o slušných 10,1 procenta. Dařilo se hlavně pozemnímu stavitelství, mírně se začala zvedat také bytová výstavba, v celé ČR se v květnu dokončilo o 53,3 procenta bytů více než ve stejném měsíci o rok dříve. V hlavním městě však výstavba nových bytů stále výrazně zaostává za poptávkou.

Publikováno: 16.07.2018
Rubrika:

Stavební a developerské firmy začaly v hlavním městě během prvních pěti měsíců letošního roku podle ČSÚ stavět celkem 1063 nových bytů v bytových domech. Ještě na konci dubna jich přitom bylo jen 262. Během posledního sledovaného měsíce začala stavba hned osmi set bytů a Praha se opět vyšplhala na první místo mezi kraji z hlediska zahájených bytů v bytových domech.

Zdánlivě optimistické číslo je ale nutné porovnat s reálnou poptávkou. Ta sice kvůli vnějším vlivům (například omezování hypoték) mírně klesá, stále však výrazně převyšuje nabídku. Jen za první čtvrtletí, tedy za tři měsíce, prodali developeři v Praze 1160 nových bytů. To je více, než kolik se jich začalo stavět za pět měsíců. Dostupných bytů v cenících developerských firem tak stále ubývá a nic na tom nezměnil ani horečný květnový stavební boom. Ten totiž v nejbližších měsících opět poleví a propast mezi poptávkou a nabídkou se znovu zvětší.

Vezmeme-li v úvahu všechny typy bytů, tedy i ty v rodinných domech či vzniklé změnou dokončených staveb, tak post lídra bytové výstavby po hlavním městě definitivně převzal Středočeský kraj se 2855 zahájenými byty. Prahu až na třetí místo odsunul druhý Jihomoravský kraj se 1738 zahájenými byty. V hlavním městě se letos začalo stavět jen 1607 nových bytů.

Pokračuje tak trend přesunu lidí pracujících či studujících v Praze do okolních obcí a vesnic. Kolaps bytového trhu v hlavním městě tak následně prohloubí dopravní kolaps na příjezdových trasách, na které se vrhnou lidé vyhnaní za bydlením mimo hranice hlavního města. Výsledkem budou kilometrové kolony, přecpané linky MHD i příměstské dopravy a zhoršený komfort bydlení pro všechny Pražany. Takové hlavní město bez odvážné vize přirozeného rozvoje si ani nezasloužíme.