Zpět 2 fotografie

Díky exportu na Západ si loni Lasselsberger udržel prodej obkladů

Výhradně díky nárůstu exportu na západoevropské trhy prodal loni plzeňský Lasselsberger, jediný český výrobce keramických obkladů, stejně keramických obkladů jako v roce 2009, tedy 24,5 milionu metrů čtverečních, zejména produktů středního a vyššího cenového segmentu. Letos plánuje nárůst na 27 milionů metrů čtverečních, opět díky exportu na Západ, řekl ČTK generální ředitel Roman Blažíček.

Publikováno: 29.07.2011
Rubrika:
Autor: (red)

Hlavními trhy, kam směřuje přes polovinu exportu podniku, jsou Německo, Rakousko a Francie, ale firma vyváží do všech evropských zemí. "I západní trhy v době recese klesají, ale náš růst prodejů je tam dán zvýšením podílu na úkor jiných dodavatelů," uvedl ředitel. V největších zemích má podnik vlastní zástupce a na menších trzích obchodní partnery. Na Západě se podniku daří hlavně v objektových obkladech.

Východní trhy, kde měla firma největší růstové ambice, se v době krize propadají stejně jako Česko, kde prodeje od roku 2008 výrazně klesají. Zatímco v roce 2009 firma prodala v tuzemsku 43 procent, loni už to bylo "jen" 36 procent. "Letos v Česku prodáme zhruba 30 procent, v zahraničí 70 procent, a to při nárůstu celkového odbytu o deset procent," řekl Blažíček. Loňský tuzemský prodej kopíroval propad pozemního stavitelství o 8,4 procenta, u stavebních materiálů byl vyšší. "Nejsme ještě za dnem, letošní očekávaný propad má činit pět procent, s čímž také počítáme. Nezahajují se žádné velké stavby," uvedl ředitel. Ani příští rok nepočítá s oživením, a proto se chce dále co nejvíce orientovat na export. Proti tomu ale pracuje posilování české koruny a nepřijetí eura, dodal.

Spotřeba keramických obkladů v ČR klesla z 24 milionů m2 v roce 2007 před krizí na loňských 17 milionů m2, letos se má dále snížit na 16,5 milionů m2. Lasselsberger jako jediný výrobce keramických obkladů v Česku pokrývá polovinu tuzemské produkce. Trh podle Blažíčka vyžaduje levnější výrobky a tlačí průměrné ceny směrem dolů. V ČR se proto stále velmi silně prosazují levné dovozy z Polska a východního Německa.

Lasselsberger se loni vrátil k zisku před krizí. Zisk EBITDA, očištěný o náklady z úroků a odpisů, činil 477 milionů korun, což bylo zhruba shodné s rokem 2007. Podle Blažíčka je to dáno hlavně zásadním růstem produktivity a efektivity výroby, cože je dáno technologickými investicemi a úpravami a personálními úsporami. "Produktivita práce se loni meziročně zvýšila o 146 procent," řekl Blažíček. Loňské tržby podniku činily …. a oproti roku 2009 byly zhruba o …. vyšší/nižší.

Podnik se 14 výrobními linkami loni investoval 55 milionů korun, letos dvojnásobek. "Sumu investic minimálně 100 milionů korun ročně chceme v dalších letech držet kvůli smysluplnému rozvoji," uvedl ředitel. Letos na podzim zahájí stavbu nové linky v Chlumčanech za 50 milionů korun, určenou na velké formáty dlaždic 60 x 60 cm, což jsou trendové produkty v nejvyšším cenové segmentu, srovnatelné kvalitou i designem s italskými a španělskými. Nová linka nahradí starší, která nevyráběla příliš efektivně. V Chlumčanech dále podnik dokončil druhou linku na kalibraci, která řeže obklady na přesné rozměry a spáry mezi nimi tak mohou být velmi tenké. V Rakovníku loni dokončila linku na velkoformátové obklady 60 x 30 cm za 230 milionů Kč a nyní tam instaluje digitální tisk.

Lasselsberger má v pěti závodech na výrobu obkladů a dlaždic, v Chmlumčanech, Rakovníku, Borovanech, Podbořanech a Horní Bříze, celkem 1400 zaměstnanců. V roce 2007 se z podniku vyčlenily firmy LB Minerals, zabývající se těžbou a zpracováním surovin, LB Cemix – výrobce stavebních hmot a obslužná společnost LB Immo.